donderdag 13 oktober 2011

Finland donderdag 13 oktober 2011

Finland dag 6
Turku - Maarianhamina - Turku:
Gisteren nog vergeten te vertellen dat we ook met zijn allen les gehad hadden.  De hoofdmoot kreeg fysica, enkelen Engels en één enkele wiskunde.
Maar nu tot de orde van de dag.
Een vroege afspraak vandaag: om 08.15 uur (07.15 uur in België) aan de terminal van de Viking Line.  We zouden de noordelijke wateren trotseren, tot aan Maarianhamina, een Fins eiland dat vroeger tot Zweden behoorde en dan ook bijna uitsluitend Zweedstalig is.  Met zijn 20 000 zijn ze én dat geeft hen recht op een vaste vertegenwoordiger in het parlement.  Communautair probleem opgelost.
Onder een stralende zon stoomde (bij wijze van spreken, want absoluut geen stoomboot) de Amorella  de haven uit en zigzagde door de verbluffend mooie archipel van Turku.  Eiland na eiland als voorgeborchte van de Baltische Zee.
Wij mochten eerst naar het ontbijtbuffet en daarna naar conferentiezaal “Versailles”, voor de gelegenheid voor ons alleen afgehuurd.  We luisterden er naar een Tsjechische presentatie over Praag en een Belgische uiteenzetting over de Arduino GPS-logger van 6IW.  Daarna moest iedereen iedereens taal leren.  Belgen spraken Fins, Italianen Fins, Nederlands en Tsjechisch, Tsjechen Fins en Finnen Nederlands en Tsjechisch. Bent u nog mee?  Wij bij momenten ook niet.  En onze memory stick ook niet.  André …. help …..  de helft van onze opnamen moet door jou gered worden.
Maar toen kwam Maarianhamina in zicht en moesten wij bliksemsnel van boot wisselen om de terugtocht in te zetten.  Mislukte dat dan strandden wij op het eiland of kwamen in het Zweedse Stockholm terecht.
Maar opdracht geslaagd, met zijn allen vatten wij met de Isabella de terugreis naar Turku aan.  We hadden trouwens een goede reden om dat te doen want het lunchbuffet dat ons wachtte was superdeluxe (zie foto’s).  Speciaal voor mevrouw Hoornaert hadden ze trouwens een mooie, lieve, kleine eland wreed geslacht en in worst gedraaid zodat ze ermee op de foto kon.  (zie nog een foto)
Op de terugweg was iedereen vrij: de enen vulden dat met wat natuurfotografie (zie weer foto’s) de anderen met cultuur.  In casu een optreden in een karaokebar.  En het moet gezegd, 6EM liet zich niet kennen.  Pieter, Dieter en Ward zetten een geslaagde interpretatie neer van wat later een Finse love-song bleek te zijn.  Maar toen waren we weer dichtbij het Finse vasteland.  Bus nummer 1 bracht de leerkrachten weer naar de markt van Turku waar een rustig etablissement het mogelijk maakte om dit stukje te schrijven en de foto’s te selecteren.  Het laatste wat we van onze leerlingen zagen, maakte duidelijk dat ze in goed gezelschap vertrokken waren.  De avond leek nog niet ten einde. Morgen horen we wel hoe het hen vergaan is.